بررسی مدل های تصمیم گیری چندمعیاره - بخش اول

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در بخش مقدمه این سلسله مباحث توضیحاتی ارائه گردید که میتوانید از اینجا به آن دسترسی پیدا کنید.

مدل منطق بولین (Boolean Logic)
این منطق برگرفته از نام ریاضیدان مطرح انگلیسی (جورج بولی) بوده که در سال 1947 به وسیله وارنز مورد استفاده قرار گرفت و درسال 1989 به وسیله روبینو توسعه داده شد. در مدل بولین (دودویی) ترکیب منطقی ارزش ها به صورت « بله» و « خیر» است. هر مکان مورد آزمایش با این مدل، با معیار های مورد نظر تحت آزمون قرار می گیرد که « آیا این معیار در آن مکان صدق می کند یا خیر ؟» و هیچ شرط احتسابی دیگری وجود ندارد. به زبان مجموعه ها، عضو مجموعه بودن را فقط با حالت « یک» ( درست یا True) یا « صفر » ( نادرست یا false ) نشان می دهد (شکوهی، 1383: 45 ).

به عبارت دیگر مدل بولین مناسبت مکانی را بر اساس عملگرهای شرطی، به صورت « صفر » یا « یک » نمایش می دهد. در مرحله بعد با استفاده از توابع منطقی مانند AND، OR، XOR و NOT برای اینکه شرط خاصی درست است یا غلط استفاده می کند ( Bur rough، 1998، 164 ) و به وسیله آن ها لایه ها با هم ترکیب می شوند و نتیجه نهایی آن ؛ داوری در مورد یک محل برای یک فعالیت یا کاربری خاص است که این محل یا مناسب است ( یک ) یا مناسب نیست (صفر ) و حالت دیگری جز این دو وجود ندارد ( حبیبی و زندی بختیاری، 1384: 6).

مدل منطق بولین اغلب به طور بصری به شکل نمودارهای ون به تصویر کشیده می شود. اگر مجموعه Aمجموعه مواردی باشد که مثلا دارای توصیف « الف » هستند و مجموعه B، مجموعه موارد دارای توصیف « ب » باشند؛ آنگاه جملات A NOT B، A AND B، A OR B، A XOR B مواردی را نشان می دهند که دارای ترکیبات توصیفی پوشیده توسط بخش های هاشور خورده نمودارهای مربوطه ون هستند (بارو، 1376: 181).

boolian


به عنوان مثال اگر در مکان یابی، هدف فاصله دور تر از 500 متری گسل، ارتفاع کمتر از 2000 متر، قرار گیری در حریم 1 کیلومتری بزرگراه باشد، کلیه محدوده های بیش از 2000 متر، کمتر از 500 متری گسل و یک کیلومتری دور از بزرگراه از دامنه انتخاب خارج می شوند. براین اساس لایه خروجی شروط فوق را خواهد داشت (حبیبی و زندی بختیاری، 1384: 6 )

این روش در اجرا دارای اشکالاتی است و با محدودیت های اساسی مواجه می باشد. زیرا کافی است از میان مجموعه معیارها تنها براساس یک معیار نامناسب تشخیص داده شوند در این صورت کل آن واحد از مجموعه زمین های مناسب خارج می شود. در حالی که این امکان وجود دارد که نامناسب بودن این معیار را از طریق

اقداماتی جبران کرد. گاهی اوقات ممکن است در نتیجه اجرای مدل و ورود لایه های جدید و محدود شدن واحد ها، در نهایت هیچ واحد مناسبی در سطح منطقه باقی نماند در این صورت معیار ها مورد بازنگری قرار گرفته و اولویت بندی می شوند.

 مدل شاخص های وزنی (Index overlay )
مبانی نظری مدل لایه ای یا هم پوشانی توسط «پاتریک گدس» پایه گذاری شد و تاریخچه شهر سازی لایه ای از زمان وی آغاز گردید. «اشتاینتز» تئوری تحلیل لایه ها را ادامه داد و در سال 1964 « الکساندر» از این روش در پروژه مکان یابی بزرگراه استفاده نمود. مک هارگ که به « طراح چشم انداز» شهرت دارد، از روش الکساندر برای مکان یابی بزرگراه ریچمند استفاده کرد (بخشی، 1380: 40 ).

مدل هم پوشانی از روی هم گذاری لایه ها بهره می گیرد. به عبارت دیگر هم پوشانی به معنی روی هم گذاری لایه های دو بعدی است. هر کدام از لایه ها، ویژگی هایی از روش دنیای واقعی را نشان می دهد. توسط این مدل می توان با معیارها و شاخصهای تعیین شده، به انتخاب بهترین مکان دست یافت. به دلیل دخالت سلیقه کاربر در تجزیه و تحلیل داده ها، این روش اشکالاتی دارد که با توجه به آن و نیز افزایش سرعت و توانایی رایانه ها و امکانات گسترده ای که آنها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در اختیار می گذارند، استفاده از روش های رقومی مورد توجه قرار گرفته است (سبکبار و لنگرودی، 1381: 40 ).

در این مدل علاوه بر وزن دهی به واحد ها در هر لایه اطلاعاتی، به هر لایه اطلاعاتی ( نقشه ) براساس ارزش خود درمکان یابی وزن داده می شود.

 
ادامه دارد ...

 

 

Chanal

 

 

مطالب مرتبط
--------------------------------------------------------------------------------------
    بررسی مدل های تصمیم گیری چندمعیاره - مقدمه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار تارنمای روستا شهر مطلع شوید.

تماس با ما

اطلاعات تماس تیم مدیریت تارنمای روستاشهر

  • شماره تماس : 09125518462

 

 

روستا شهر به روایت آمار

کاربران
42
مطالب
402
نمایش تعداد مطالب
782646
شما اینجا هستید: صفحه ی اصلی آموزش مدل بررسی مدل های تصمیم گیری چندمعیاره - بخش اول
Web Analytics